App Store tekstadvertenties gelanceerd

6 oktober 2016
Apple App Store tekstadvertenties

In onze eerdere blog zagen we al dat apps enorm populair zijn. Echter, door de hoeveelheid apps die in de App Store beschikbaar zijn en dagelijks worden toegevoegd, is het zeer lastig om goed gevonden te worden en een toppositie te verkrijgen in de zoekresultaten. Allereerst is het uiteraard al van belang om App Store optimalisaties toe te passen voor een betere ranking. Maar dit zorgt niet direct voor daadwerkelijk de gewenste downloads. Om die reden is Apple, net zoals Google al deed in de Google Play Store, begonnen met het uitrollen van App Store tekstadvertenties. In Amerika is de afgelopen maanden al getest met de advertenties onder gebruikers van de bèta versie van iOS 10. Sinds 5 oktober heeft Apple de advertenties volledig uitgerold in de Amerikaanse markt binnen alle iOS 10 gebruikers. Wanneer de advertentie mogelijkheid beschikbaar komt in andere landen is op dit moment nog niet bekend.

Meer downloads met App Store tekstadvertenties

De App Store tekstadvertentie is een nieuwe efficiënte manier voor ontwikkelaars om apps voor iPhone en iPad te promoten binnen de App Store en hiermee de vindbaarheid van apps te verbeteren. Immers, 65% van alle downloads komen rechtstreeks vanuit een zoekopdracht binnen de App Store (volgens U.S. App Store data). Uiteraard zijn de advertenties erop gericht om meer downloads te realiseren en een app uiteindelijk winstgevend te maken. Dit kan enerzijds doordat er betaald moet worden voor een app of wanneer er in-app aankopen mogelijk zijn. Een andere veelgebruikte manier zijn de gratis apps die uiteraard hun bestaansrecht hebben doordat er advertenties worden getoond om inkomsten te genereren. Een advertentievorm waar wij natuurlijk dankbaar gebruik van maken.

Waar worden de advertenties weergegeven?

Net zoals de Google AdWords tekstadvertenties, zullen de App Store tekstadvertenties ook boven de organische zoekresultaten worden vertoond. Hierbij wordt er echter wel strikt gekeken naar de zoekwoorden die gebruikers invoeren. Voor de creatie van de advertenties wordt gebruik gemaakt van de beschikbare metadata en afbeeldingen van de betreffende app.

Apple App Store

Target je advertenties

Waar we binnen de verschillende advertentieplatformen tegenwoordig gebruik kunnen maken van diverse targeting opties, biedt ook Apple de mogelijkheid om je doelgroep te bepalen. Denk hierbij aan het uitleveren per device; iPad of iPhone. Maar ook op het gebied van zoekwoorden, geslacht, leeftijd en regio. Heb je als developer meer apps in je portfolio? Dan is het ook mogelijk om enkel op potentiële nieuwe klanten of bestaande klanten en downloaders van je andere beheerde apps te targeten.

Andere spelers voor app promoties

Uiteraard is Apple niet de enige speler waar geadverteerd kan worden om apps te promoten. Google biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om binnen de Google Play Store beter gevonden te worden met behulp van vergelijkbare tekstadvertenties. Daarnaast is de zoekmachine van Google natuurlijk een zeer geschikt platform. In Google AdWords kunnen bijvoorbeeld app-extensies worden toegevoegd aan tekstadvertenties, waarmee gebruikers direct worden doorgelinkt naar de Google Play Store of de Apple App Store. Ook Facebook behoort tot één van de grotere spelers als we kijken naar het promoten van apps middels Mobile App advertenties. Facebook heeft in Nederland immers ruim 9,6 miljoen gebruikers, waar zeer specifiek op getarget kan worden. De populariteit heeft ook de maken met de mogelijkheid van het inzetten van diverse advertentievormen in de tijdlijn; denk hierbij aan een video, afbeelding of Multi Ad. Daarnaast kan door het Facebook Audience Netwerk ook bereik buiten Facebook worden gerealiseerd.

Google play Store Facebook app

In-app Advertisement

Maar dit was nog niet alles! Wat dacht je van In-app advertisement, waar middels een IAB bannerset kan worden geadverteerd binnen tal van andere apps om vervolgens bezoekers naar de Play of App Store door te verwijzen. Hierbij kan er getarget worden op basis van app categorieën, specifieke apps of diverse socio-demografische kenmerken. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Interesse gewekt?

Ben je op zoek naar een nieuw bureau? Neem vrijblijvend contact met ons op en maak kennis met onze service, enthousiasme en precisie.

Laatste berichten

Meer artikelen.

Klanttevredenheid 2021

Klanttevredenheid 2021

Wij als digitaal online media bureau eisen voor elk project, elke campagne - net als onze klanten...