Facebook Watch concurrent van YouTube en Netflix?

22 augustus 2017
Facebook Watch

Gaan we straks bingewatchen met Facebook? Facebook heeft namelijk een nieuwe gratis videodienst aangekondigd, genaamd Facebook Watch. De functie, waarmee onder andere sportwedstrijden en voor Facebook geproduceerde shows bekeken kunnen worden, zal vanaf 28 augustus worden gelanceerd. Facebook Watch kan direct vanuit Facebook worden gestart, maar mogelijk zal dit in de toekomst (net zoals Messenger) een aparte app krijgen. Zoals we van Facebook gewend zijn, zal de Watch functie allereerst onder een gelimiteerd aantal gebruikers in de Verenigde Staten worden uitgerold en getest. Op dit moment is nog niet bekend wanneer de dienst in andere landen beschikbaar zal zijn.

Facebook Watch speelt in op populariteit video content

Dat video content en Facebook de afgelopen jaren een enorme groei hebben doorgemaakt is iedereen wel bekend. Inmiddels zijn er wereldwijd ruim 2 miljard gebruikers die gebruik maken van het sociale platform, in Nederland ligt dit op 10,4 miljoen. En als we kijken naar het video gebruik, lag dit in 2016 al op circa 100 miljoen uur per dag, dat werd behaald met behulp van zo’n 8 miljard vertoningen! Marketeers hebben hier dan ook volop op ingespeeld, waardoor het aantal Video advertenties binnen Facebook meer dan verdubbeld is.

Wat is Facebook Watch

Facebook Watch is een nieuw platform voor shows op Facebook. Deze shows kunnen zowel live als vooraf bekeken worden en zijn beschikbaar via de Watch tab binnen desktops, laptops, mobiele devices en tv apps. Er zal exclusieve content voor Facebook worden ontwikkeld, maar er is ook ruimte voor andere makers. Met Watch kan ieder publiek gevonden worden en vervolgens een community worden opgebouwd. Watch is gepersonaliseerd om nieuwe shows te ontdekken, georganiseerd rond wat vrienden en gemeenschappen aan het kijken zijn. Ook interactie staat hoog in het vaandel. Dus tijdens het kijken van een show, kunnen reacties worden gegeven en kan men in contact komen met vrienden en andere kijkers of deelnemen aan een speciale Facebook-groep voor de show.

https://www.facebook.com/facebook/videos/10156285678786729/

Afspeelratio verbeteren

Op dit moment wordt een video vertoning gerekend, wanneer de video voor ten minste 3 seconden is bekeken. Volgens Digiday ligt de afspeelratio op zo’n 20%, wat voor Facebook natuurlijk een belangrijk punt zal zijn om te gaan verbeteren. Onlangs had Facebook al een nieuw advertentie formaat, de Midroll, uitgerold om de afspeelratio en inventory op te schroeven. Echter moeten gebruikers de advertentie optie hebben ingeschakeld (zij krijgen vervolgens 55% van de opbrengst) en de video dient lang genoeg te zijn, dit aangezien een Midroll pas na 20 seconden wordt vertoond. Met de eigen Facebook content binnen Watch zal de toestemming en lengte geen probleem meer zijn, wat natuurlijk ook weer ten goede zal komen aan de beschikbare inventory.

Geluid aan

Wist je dat op dit moment circa 85% van de video’s zonder geluid wordt afgespeeld? Een belangrijk onderdeel van video content op dit moment is dan ook om gebruik te maken van titels en ondertiteling in de video. Echter, ook dit zal weer worden verbeterd bij een eventuele Midroll binnen Facebook Watch. Gebruikers zijn immers een nieuwe show aan het kijken zijn met het geluid aan!

Interesse gewekt?

Ben je op zoek naar een nieuw bureau? Neem vrijblijvend contact met ons op en maak kennis met onze service, enthousiasme en precisie.

Laatste berichten

Meer artikelen.

Klanttevredenheid 2021

Klanttevredenheid 2021

Wij als digitaal online media bureau eisen voor elk project, elke campagne - net als onze klanten...