Google Maps test Promoted Pins

23 juni 2016

Bereik van Google als advertentieplatform

Google-mapsMeer dan één miljard mensen maken jaarlijks gebruik van Google Maps, dat door consumenten steeds frequenter wordt gebruikt om een locatie te vinden als ze onderweg zijn. Van alle mobiele zoekopdrachten is bovendien bijna 30 procent gerelateerd aan het vinden van een locatie. Drie van de vier mensen die naar een lokale winkel zochten, bezoeken deze winkel ook binnen één dag. Meer dan een kwart van deze zoekopdrachten leidt vervolgens weer tot een aankoop in de winkel. Google Maps speelt hier voor adverteerders handig op in door te testen met een nieuwe locatie gerelateerde advertentievorm: Promoted Pins.

Opvallen als adverteerder

Promoted Pins zorgen ervoor dat de locatie van een bedrijf opvallend verschijnt bij de zoekopdrachten. De ads kunnen op vijf verschillende plaatsen worden weergegeven, te weten: binnen de app, op de mobiele-, tablet- en desktopversie van Google Maps en tot slot binnen de Google Expanded Maps-resultaten.

Hoe gaat dit er dan uitzien?

Binnen de app komt er één advertentiepositie beschikbaar; de Promoted Pin wordt hier met een paars advertentielabel bovenaan de organische resultaten geplaatst. Voor zoekopdrachten binnen Google Maps op de mobiele-, tablet- en desktopversie worden maximaal twee advertenties vertoond, eveneens met een paars advertentielabel.

Binnen de Google.com Expanded Maps-resultaten zullen advertenties vertoond worden als bezoekers op de ‘more places’-link klikken. Hier zal de advertentie een geel advertentielabel bevatten. Google geeft die advertenties weer, die het meest relevant zijn voor de bezoeker. Dit gebeurt op basis van; de context van de zoekopdracht, locatie, zoekgeschiedenis, gebruikersgedrag, tijdstip en demografie.

Opvallend detail is overigens, dat Google voor dezelfde naam heeft gekozen als de Promoted Pins van Pinterest. De bèta versie van de Google Promoted Pins is momenteel binnen een beperkt aantal accounts beschikbaar.

Op dit moment is het nog niet bekend wanneer ze dit verder gaan uitrollen en de ads ook in Nederland beschikbaar zullen zijn. We houden het in de gaten!

Interesse gewekt?

Ben je op zoek naar een nieuw bureau? Neem vrijblijvend contact met ons op en maak kennis met onze service, enthousiasme en precisie.

Laatste berichten

Meer artikelen.

Klanttevredenheid 2021

Klanttevredenheid 2021

Wij als digitaal online media bureau eisen voor elk project, elke campagne - net als onze klanten...