Na de update van Google in februari rondom het verdwijnen van de advertenties aan de rechterzijde en het aantal advertenties, heeft Google een nieuwe update doorgevoerd. Tijdens het Google Performance Summit is een bèta gelanceerd, waardoor AdWords Tekstadvertenties in de zoekmachine zo’n 50% meer aan advertentieruimte krijgen. De nieuwe update, genaamd Expanded Text Ads (ETA), wordt de komende maanden wereldwijd in fases uitgerold. Tijdens de bèta wordt ongeveer 20% van de advertenties in het nieuwe ETA formaat getoond. De overige 80% nog op de huidige wijze. De verwachting is dat het vergroten van de advertenties bij gaat dragen aan het verhogen van de CTR en mogelijk nog relevanter bezoek gaat opleveren. Je kunt immers meer informatie kwijt in de advertentie! De verandering wordt zowel op desktops als mobiele devices doorgevoerd, wat in het voorbeeld hieronder ook duidelijk te zien is.
Wanneer kunnen we de ETA advertenties verwachten
Op dit moment is nog niet bekend wanneer de ETA advertenties precies beschikbaar komen. De verwachting is in ieder geval dat de update in het derde kwartaal van 2016 volledig is uitgerold. Uiteraard houden we dit scherp in de gaten en er zullen ETA advertenties aan de huidige campagnes worden toegevoegd. Google adviseert op dit moment om één ETA per advertentiegroep toe te voegen.
Wat houdt de update precies in?
Als adverteerder heb je nu twee kopteksten van 30 tekens in plaats van één van 25 tekens, welke tevens verbonden kunnen worden met een koppelteken. Daarnaast kan er een beschrijving van 80 tekens worden toegevoegd (voorheen was dit 2 regels van 35 tekens). De nieuwe Ads in de bèta worden momenteel zowel doorgevoerd op desktops als mobiele devices. Het is hierbij nog niet mogelijk om een uitzondering te maken voor mobiel.