Marktaandeel Bing stijgt naar 9%

22 augustus 2017
Marktaandeel Bing Nederland

In Nederland is Google al jaren marktleider met een aandeel ruim boven de 90%. Het overige deel wordt verdeeld over zoekmachines waaronder bijvoorbeeld Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Recent heeft Bing, de zoekmachine van Microsoft, een bericht via Twitter verspreid waarin wordt beweerd dat het aandeel van hun zoekmachine in Nederland inmiddels op 9% ligt. Als we kijken naar andere onderzoeken, dan ligt het marktaandeel Bing iets lager dan ze zelf beweren, namelijk rond de 7%. Als we vervolgens kijken naar gegevens uit het verleden, dan is het wel een feit dat de zoekmachine sinds 2015 is verdubbeld. In dezelfde periode heeft Google bijna 4% moeten inleveren. Maar nog steeds geeft 9 op de 10 personen de voorkeur aan Google. Als we kijken naar het gebruik via een smartphone en tablet, dan ligt het gebruik van Google als zoekmachine op respectievelijk 99% en 98%. Bing wordt dus met name op laptops en desktops gebruikt.

Verklaring groei marktaandeel Bing?

De groei van Bing kan mogelijk te maken hebben met het feit dat het de standaard zoekmachine is binnen Windows 10 (gelanceerd eind 2015), maar ook binnen Microsoft browsers Internet Explorer en Edge. Het zou ons eigenlijk niet verbazen als Google het meest gebruikte zoekwoord is binnen Bing, maar Microsoft brengt dergelijke inzichten niet naar buiten. Dus de resultaten van Bing zelf nemen we even met een korreltje zout.

Bing in het buitenland

Als we kijken naar omringende landen, dan ligt het marktaandeel van Bing op 9% (Italië), 11% (Duitsland), 12% (België), 18% (Frankrijk) en de UK (22%). In de Verenigde Staten zoekt zelfs 33% via de zoekmachine van Microsoft. Als we echter wereldwijd kijken, dan ligt het marktaandeel op slechts 9%.

Bing marktaandeel

Adverteren via Bing

Is het dan wel interessant om via Bing te adverteren? Wanneer het budget het toelaat, kan het zeker interessant zijn om via Bing te adverteren. Doordat Bing nog niet heel populair is in Nederland, is de concurrentie lager en liggen de kosten per klik doorgaans lager dan binnen Google. Let wel op dat het bereik uiteraard ook een stuk lager is, enkel Bing is dus af te raden. Het adverteren binnen de Bing zoekmachine lijkt heel erg op die van Google met verschillende targeting opties, het maken van advertentiegroepen, advertentieteksten, zoekwoorden, dynamische tekstadvertenties en shopping advertenties. Ook maakt Bing gebruik van diverse extensies, waaronder bel, app installatie en sitelinks zoals bij Google. Een extensie waar Google niet over beschikt is het gebruik van afbeeldingen in een tekstadvertentie waar je wat meer kleur aan de uiting mee kan geven. Ook heeft Bing nog advertentieruimte aan de rechterzijde, die eerder door Google zijn opgeschort.

Bing SEA

Wil je meer weten over het adverteren middels Search Engine Advertisement (SEA) via Bing of Google? Neem dan gerust contact met ons op.

Interesse gewekt?

Ben je op zoek naar een nieuw bureau? Neem vrijblijvend contact met ons op en maak kennis met onze service, enthousiasme en precisie.

Laatste berichten

Meer artikelen.

Klanttevredenheid 2021

Klanttevredenheid 2021

Wij als digitaal online media bureau eisen voor elk project, elke campagne - net als onze klanten...