Nieuwe standaard IAB advertentieformaten geïntroduceerd

By Digital Media Enzo Online Advertisement Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe standaard IAB advertentieformaten geïntroduceerd

Het IAB is de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie. IAB versnelt de digitale groei en levert een structurele bijdrage aan de kwalitatieve ontwikkeling van de markt, aldus IAB Nederland. De branchevereniging was degene die de standaard heeft bepaald toen de markt exponentieel begon te groeien. De organisatie is in ’97 opgericht en is daarmee al 20 jaar actief. Naast tal van onderzoeken heeft het IAB weer diverse standaarden geïntroduceerd in Nederland.

Voorheen werd er voornamelijk aandacht besteed aan Display Advertisement, maar aangezien de mogelijkheden veel breder zijn dan dat, worden ook de standaarden uitgebreid; denk aan social media, mobile video, augmented reality (AR), virtual reality (VR), emoji ad messaging en 360-degree video ads.

Wat is de belangrijkste trend die we terug zien bij al deze nieuwe IAB advertentieformaten en standaarden?

Hoewel afmetingen online in pixels worden verwoord, is het belangrijk om rekening te houden met de ontzettend grote hoeveelheid aan diverse schermen en devices. We zagen de verticale video verhoudingen al eerder langskomen, welke onder de standaards verder wordt uitgebreid. Dit is dan ook de belangrijkste rode lijn, die alle uitingen met elkaar verbind.

Square:
1:1
Verticals:
1:2
1:3
1:4
Horizontals:
2:1
3:1
4:1
6:1
8:1
10:1
Full Page:
9:16 (16:9 landscape)
10:16 (16:10 landscape)
2:3 (3:2 landscape)
3:4 (4:3 landscape)

Waarom een standaard?

Elke website is anders opgebouwd, met een eigen layout. Als er geen richtlijn zou bestaan, zou elke website eigenaar vrij zijn om te bepalen welk formaat het beste past als advertentie op zijn website. De standaard zorgt ervoor, dat men als adverteerder, niet voor elke titel ander materiaal hoeft te maken. Stel de ene website hanteert een rectangle van 300×251 en de ander van 301×250. Dit werkt niet alleen kostenjagend, bovendien zorgt het ervoor dat de gebruikte specificaties adverteerder vriendelijker worden. En daar zijn wij natuurlijk blij mee!

Meer weten over de standaard van het IAB? Kijk dan eens op deze website.

  • Share: