Browsing category:

Online Advertisement


Marktaandeel Bing Nederland

In Nederland is Google al jaren marktleider met een aandeel ruim boven de 90%. Het overige deel wordt verdeeld over zoekmachines waaronder bijvoorbeeld Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Recent heeft Bing, de zoekmachine van Microsoft, een bericht via Twitter verspreid waarin wordt beweerd dat het aandeel van hun zoekmachine in Nederland inmiddels op 9% ligt. Als we kijken naar andere onderzoeken, dan ligt het marktaandeel Bing iets lager dan ze zelf beweren, namelijk rond de 7%.[…]

Read More

SEA-Retargeting

Sinds afgelopen maand is het mogelijk om meer data tussen Google en YouTube (onderdeel van Google) te gebruiken in de retargeting van je online campagne. Zo kan er SEA retargeting (Search Engine Advertisement) toegepast worden op basis van gegevens vanuit YouTube. Door de hoeveelheid data en video’s die beschikbaar zijn binnen YouTube is dit weer een krachtige nieuwe functie voor adverteerders, er wordt immers ruim 1 miljard uur per dag aan online video’s bekeken. Retargeting[…]

Read More

Het IAB is de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie. IAB versnelt de digitale groei en levert een structurele bijdrage aan de kwalitatieve ontwikkeling van de markt, aldus IAB Nederland. De branchevereniging was degene die de standaard heeft bepaald toen de markt exponentieel begon te groeien. De organisatie is in ’97 opgericht en is daarmee al 20 jaar actief. Naast tal van onderzoeken heeft het IAB weer diverse standaarden geïntroduceerd in Nederland. Voorheen werd[…]

Read More

Digitaal televisie

Volgens de laatste cijfers zien we wederom dat video blijft stijgen en niet meer weg te denken is uit de dagelijkse mediaconsumptie. Netflix heeft inmiddels 100 miljoen (!) betalende abonnees, en de cijfers van het afgelopen kwartaal zijn zelfs harder gegroeid dan verwacht. Alternatieven voor Netflix in Nederland zijn bijvoorbeeld HBO (tegenwoordig via Ziggo), Amazon Prime Video en Videoland, maar deze behalen maar een klein marktaandeel vergeleken met Netflix. Digitaal televisie kijken De trend, van[…]

Read More

Audience Network

Dat Facebook een ontzettend hoog bereik heeft binnen bijna elk mogelijke doelgroep wisten we al lang (momenteel gaat het om 10,4 miljoen profielen). Maar dat er via het advertentiesysteem van Facebook ook op een uitgebreid netwerk (het Audience Network) geadverteerd kon worden, is voor velen nog vrij onbekend. Het Audience Network Bij veel websites en in apps – op verschillende apparaten, zoals computers, mobiele apparaten en verbonden tv’s – is het mogelijk om gemakkelijk met[…]

Read More

Google en Apple advertenties blokkeren

De afgelopen tijd zijn zowel Google als Apple veel in het nieuws geweest rondom de berichten dat zij vanaf 2018 advertenties gaan blokkeren in hun browsers. Deze twee bedrijven hebben veruit het grootste marktaandeel in Nederland op het gebied van browser gebruik. Zo heeft Chrome van Google een aandeel van 44% en Safari van Apple 25%. Verder is Google natuurlijk erg afhankelijk van adverteerders. De verwachting is immers dat zij dit jaar ruim 72 miljard[…]

Read More

Online advertentie uitgaven

De online advertentie uitgaven in 2016 hebben weer een zeer mooie groei doorgemaakt. De totale omzet steeg namelijk met 11,3%, waardoor de totale omzet in 2016 uit is gekomen op 1,6 miljard euro! De stijging werd gerealiseerd vanuit de gehele breedte van de markt. Wel blijft Search Engine Advertisement, met een marktaandeel van 45%, nog steeds verantwoordelijk voor de grootste media spend. Er werd 755 miljoen euro (een groei van 12%) uitgegeven aan het adverteren[…]

Read More

Aanpassing cookiewetgeving

Beweging rondom cookies Gaat de cookiewetgeving opnieuw veranderen? Enkele jaren geleden, in 2012 om precies te zijn, werd de cookiewetgeving ook aangepast. Dit zorgde voor veel ophef binnen de sector. Websites moeten sindsdien toestemming vragen om cookies te plaatsen op computers van bezoekers. Vanaf dat moment zijn cookiewalls, waarin er om deze toestemming wordt gevraagd, dan ook een bekend fenomeen. Nieuw voorstel Europese commissie De Europese Commissie heeft onlangs een voorstel ingediend om de wetgeving[…]

Read More