Sinds afgelopen maand is het mogelijk om meer data tussen Google en YouTube (onderdeel van Google) te gebruiken in de retargeting van je online campagne. Zo kan er SEA retargeting (Search Engine Advertisement) toegepast worden op basis van gegevens vanuit YouTube. Door de hoeveelheid data en video’s die beschikbaar zijn binnen YouTube is dit weer een krachtige nieuwe functie voor adverteerders, er wordt immers ruim 1 miljard uur per dag aan online video’s bekeken.
Retargeting lijsten
Het was reeds mogelijk om personen die een interactie hadden met een video weer binnen YouTube her te benaderen met een InStream campagne (onder andere een Preroll). Ook bestond de optie al om retargeting binnen YouTube toe te passen op basis van een retargetinglijst vanuit een Google zoeknetwerk campagne. Met de vernieuwde YouTube retargetinglijst heeft Google echter de rollen omgedraaid, wat natuurlijk zeer interessant en effectief kan zijn. Hierdoor is het namelijk mogelijk om personen, die bijvoorbeeld een video binnen YouTube hebben bekeken, her te benaderen via een SEA campagne.
Voorbeeld
Stel je verkoopt elektronica producten en hebt een YouTube kanaal met diverse review video’s. Je kunt met behulp van deze video’s een lijst opbouwen van personen die bijvoorbeeld video’s hebben bekeken rondom een bepaald product (of soort), in dit voorbeeld een review van een nieuwe smartwatch. Wanneer diegene vervolgens weer binnen Google op zoek gaat naar smartwatches, kun je die persoon door de opgebouwde retargetinglijst weer met een advertentie binnen het zoeknetwerk bereiken (SEA retargeting). Zeer relevant, je weet immers dat diegene in een oriënterende fase zit en dus ook een grote potentie heeft om tot een aankoop over te gaan. Zoals aangegeven kan er hierbij bijvoorbeeld ook een Preroll video worden getoond aan de persoon die wellicht op YouTube verder op zoek gaat naar nog meer product reviews op andere kanalen.