20% regel

Facebook en Instagram.

We ontvangen vaak vragen over Social advertisement, en dan specifiek met betrekking tot de specificaties op Facebook en Instagram. Hoe zit het nou precies met de afbeeldingen? We hebben het altijd over de hoeveelheid tekst in de afbeeldingen. Wanneer er namelijk te veel tekst is opgenomen in de afbeelding, wordt de advertentie minder of mogelijk niet weergegeven. De 20% regel wordt hierbij als leidraad genomen.

Hoe werkt dat precies?

Elke afbeelding die gekeurd wordt in Facebook en Instagram wordt door het advertentiesysteem opgesplitst in 5 x 5 blokken. Hierbij wordt aanbevolen binnen maximaal 5 van de 25 (lees: 20%) blokken tekst te gebruiken. Op deze manier wordt er met de advertentie volop bereik opgebouwd.

Indien de afbeelding meer dan 20% tekst bevat is het mogelijk dat het bereik daalt. Er worden hierbij 3 categorieën gebruikt.

– De afbeeldingstekst is laag: Het bereik van je advertentie ligt mogelijk iets lager.
– De afbeeldingstekst is gemiddeld: Het bereik van je advertentie ligt mogelijk veel lager.
– De afbeeldingstekst is hoog: Je advertentie wordt mogelijk niet weergegeven.

Uiteraard zullen we het je laten weten indien er te veel tekst gebruikt wordt. Echter, ligt de definitieve beslissing voor de goedkeuring altijd bij Facebook of Instagram.

We adviseren hierbij altijd om optimaal gebruik te maken van de afmetingen die zijn toegestaan. Gebruik daarvoor – ook voor Page Posts die later ingezet worden als advertentie – een liggende advertentie (idealiter 1200 x 628 pixels, voor de Multi-Ad 600 x 600 pixels en voor de Video Ad 1280×720). De afbeelding van een Page Post met meer tekst kan gewoon geplaatst worden, echter wanneer deze wordt omgezet naar een advertentie zal deze alsnog afgekeurd worden. Houd hier dus bij voorbaat al rekening mee!

Let op!

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Zo kunnen producten waar een tekst op is afgebeeld wel worden gebruikt of bijvoorbeeld foto’s van producten in daadwerkelijke situaties. Deze regel is specifiek ontworpen voor het toevoegen van een bewuste ‘call-to-action’ of producten waarbij bewust tekst is toegevoegd om het beleid van Facebook te omzeilen.

 

Voorbeeld: Advertentie wordt weergegeven met maximaal bereik

Voorbeelden: Advertenties worden minder tot niet weergegeven