Hoe genereer je directe leads via social media?

By Digital Media Enzo Facebook, Instagram, LinkedIn, Social Media, Twitter Reacties uitgeschakeld voor Hoe genereer je directe leads via social media?

Directe leads

Wanneer er online campagne gevoerd wordt en de doelstelling bestaat uit het realiseren van leads dan zijn er talloze mogelijkheden om deze leads te behalen. Logischerwijs spelen er bij het bepalen van de juiste (online) strategie diverse factoren mee. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de doelgroep, het product of de dienst, de doelstelling, de periode, het budget en de gewenste gegevens om te verzamelen (naam, e-mail, adres, telefoonnummer etc).

De insteek van de strategie kan bestaan uit de inzet van Search Engine Advertisement via Google of Bing, In-app en Display Advertisement (banners), Social Advertisement, Native Advertisement, Video Advertisement of bijvoorbeeld Retargeting. Allemaal gericht op zichtbaarheid, interacties en natuurlijk de gewenste conversies.

Maar wist je dat er ook manieren zijn om directe leads via social media te realiseren, zonder dat iemand de pagina of app hoeft te verlaten? Het voordeel is dat er vaak al gegevens beschikbaar zijn en men al in een vertrouwende omgeving zit, waardoor het invullen een lagere drempel heeft. Het nadeel is natuurlijk dat er weinig tot geen verkeer naar de eigen website wordt doorgeleid en je een beperkte hoeveelheid informatie kwijt kunt. Weet je niet zeker wat voor jou zal werken? Test dan meerdere opties en kijk wat het beste resultaat oplevert.

Directe leads via Facebook

Met Lead Ads op Facebook kunnen er directe leads worden verzameld binnen het sociale platform. Het grootste verschil met andere advertentietypen van Facebook, zoals Video or Regular Ads, is het gegeven dat er na een klik op de advertentie een formulier wordt geladen. Dit formulier is naar eigen wens op te zetten. De informatie/vragen die hier onder andere in verwerkt kunnen worden zijn hieronder te vinden.

Advertentie

  • Een pakkende advertentietekst en een afbeelding of video.
  • Kies in je advertentie de juiste actieknop, zodat het direct duidelijk is wat men vervolgens kan verwachten. De keuzes zijn: Registreren, Abonneren, Meer informatie, Nu aanmelden, Offerte aanvragen of Downloaden.

Formulier

  • Een welkomstscherm met titel, afbeelding en tekst (opsommingstekens of aaneengeschreven tekst).
  • Een link naar het privacybeleid van het bedrijf.
  • Gegevens die je wilt verzamelen. Denk hierbij aan standaardvelden als e-mail, telefoonnummer, naw-gegevens, geboortedatum, bedrijfsnaam etc. Ook kunnen er in totaal nog 15 aangepaste vragen worden toegevoegd. Dit wordt met name gebruik voor meerkeuze vragen en open vragen.
  • Een bedankscherm en waar ook de mogelijkheid wordt geboden om door te klikken naar de website of iets te downloaden voor meer informatie.

Directe leads

Directe leads via Instagram

De Lead advertentie binnen Instagram is vergelijkbaar met die van Facebook. Instagram is immers onderdeel van Facebook en maakt gebruik van hetzelfde advertentiesysteem. Het grootste verschil is dat het formulier op Instagram enkel beschikbaar is via de Instagram app, net zoals de andere advertentie typen van Instagram. De Lead advertenties zullen dus niet worden vertoond op de Instagram website via een desktop of laptop.

Directe leads via LinkedIn

Ook LinkedIn biedt de mogelijkheid om directe leads te realiseren. Wel zien we dat de kosten doorgaans hoger zijn dan Facebook en Instagram, dus een daadwerkelijke keuze van de inzet van LinkedIn is uiteraard afhankelijk van de uiteindelijke strategie. Een Lead advertentie via LinkedIn bestaat uit de volgende onderdelen.

Advertentie

  • Een bericht op de pagina voorzien van een advertentietekst en afbeelding of video, welke wordt ingezet als gesponsorde content.
  • Onder de advertentie kan één van de volgende call to action buttons worden geplaatst; Inschrijven, Nu solliciteren, Downloaden, Offerte aanvragen, Meer informatie, Abonneren en Inschrijven.

Formulier

  • Een titel van de aanbieding.
  • De optie om meer informatie te vermelden.
  • Een link naar het privacybeleid van het bedrijf.
  • Een tekst achter de link van het privacybeleid. Om gegevens van LinkedIn-leden te verzamelen, dient te worden vermeld hoe de gegevens gebruikt zullen worden.
  • Gegevens die je wilt verzamelen. Denk hierbij aan standaardvelden als e-mail (werk en/of privé), telefoonnummer, naw-gegevens, geboortedatum, bedrijfsnaam, functietitel, bedrijfsgrootte, bedrijfstak etc. Ook kunnen er één of meerdere aangepaste vragen worden toegevoegd.  Het aantal is afhankelijk van de hoeveelheid standaardvelden die al zijn aangevinkt. Zijn er veel velden verplicht, dan kan het zijn dat er slechts één vraag mogelijk is. Er kan gebruik worden gemaakt van een meerkeuze vraag (5 antwoorden) en/of een open vraag.
  • Een bedankscherm en waar ook de mogelijkheid wordt geboden om door te klikken naar de website of iets te downloaden voor meer informatie.

lead_ad_linkedin

Leads downloaden of CRM integratie

Tijdens de campagne is het mogelijk om de verzamelde leads tussentijds te downloaden, je dient dan wel de beheerder van de pagina zijn. Maak je echter al gebruik van een CRM systeem, zoals bijvoorbeeld Salesforce en Mailchimp? Dan is het interessant om de leads automatisch te laten integreren, waardoor het handmatig downloaden niet meer nodig is. De beschikbare systemen binnen Facebook en Instagram zijn hier te bekijken. Binnen LinkedIn zijn de mogelijkheden iets beperkter met onder andere Driftrock, Zapier en Oracle Eloqua. Meer informatie is hier te vinden.

Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden om leads te verzamelen via social media. Het is natuurlijk, zoals bij iedere online campagne, van essentieel belang om je targeting goed af te stellen op de Lead advertentie. Hierbij kan het interessant zijn om meerdere doelgroepen, advertenties en formulieren te testen om te kunnen optimaliseren en zo tot het beste resultaat te komen. Wist je trouwens dat het via Twitter ook lange tijd zeer effectief was om Leads te verzamelen? Echter door de enorme concurrentie van Facebook en het gebrek aan innovatie, hebben ze deze optie begin dit jaar stop moeten zetten.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden om directe leads te realiseren? Neem dan gerust contact op met één van onze specialisten.

  • Share: