Wat houdt het nieuwe algoritme van Facebook in?

By Digital Media Enzo Facebook, Social Media Reacties uitgeschakeld voor Wat houdt het nieuwe algoritme van Facebook in?

algoritme van Facebook

Inmiddels heb je waarschijnlijk al gehoord dat het algoritme van Facebook wordt aangepast en dat dit een behoorlijke invloed zal hebben op de zichtbaarheid van uitgevers en bedrijven binnen Facebook.

Continuering van de trend

Wat wil dit nou eigenlijk zeggen? Gebruikers krijgen hun oude timeline weer terug, updates van vrienden zullen namelijk (weer) een belangrijker deel gaan uitmaken van de nieuwsfeed. Hoewel dit erg drastisch lijkt voor bedrijven en uitgevers, is dit niet meer dan een continuering die we de afgelopen jaren al zagen.

Invloed wijziging algoritme van Facebook op campagnes

Wat betekent dit voor mijn campagnes op Facebook? Gelukkig heel weinig! Het is belangrijk om te realiseren dat Facebook een advertentieplatform is. De inkomsten die Facebook verdient met circa 5,5 miljoen adverteerders wereldwijd is hun belangrijkste drive. De aanpassing van het algoritme heeft dan ook nauwelijks tot geen invloed hierop. Bedrijven worden door de aanpassing juist meer gepushed om te adverteren, aangezien de organische zichtbaarheid verlaagd wordt.

Tips en tricks

Wat kan je doen om de organische vindbaarheid van je pagina toch te verbeteren? Facebook heeft aangegeven dat interactie de sleutel vormt. Probeer als bedrijf zijnde niet enkel te zenden, maar ga de dialoog aan. Zorg dat je posts zo vaak mogelijk gedeeld worden (personeel, vrienden etc), probeer vragen te stellen bij de opmerkingen, en antwoord anderen hier ook gelijk. Berichten zonder beeld worden helemaal niet meer organisch gepushed en video’s die korter dan 15 seconden duren krijgen een voorkeursbehandeling. Kortom; Stimuleer het gebruik van video en foto’s.

Heb je nog vragen of wil je meer weten over het beheer en het zichtbaar houden van jouw eigen bedrijfspagina, neem dan gerust contact met ons op.

  • Share: